Обратно Завърши изграждането на първата част от тунела на третия лъч на метрото

Фандъкова: Общо 88% от дейностите по първия етап от трета линия са изпълнени

"Тунелопробивната машина „Витоша“ приключи работа по 7 км от трасето. До края на годината ще бъдат пуснати още 8 км от метрото на София, които са първата част от третата линия от „Красно село“ до бул. “Владимир Вазов“. Тунелопробивната машина завърши работа по първата част от тунела с дължина 7 км. Общо 88% от дейностите по първия етап от трета линия са изпълнени, продължават довършителните работи по тунелите и метростанциите." Това каза днес кметът на София Йорданка Фандъкова при завършване на работата на тунелопробиванта машина в присъствието на проф. Стоян Братоев, изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД.

На събитието присъстваха и председателят на представителството на Европейската комисия за България Огнян Златев и председателят на Столичния общински съвет Елен Герджиков.

На 27 февруари 2019 г. тунелопробивната машина излезе на крайната ѝ точка – до метростанцията на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ и бул. „Янко Сакъзов“. С помощта на специализираната тунелопробивна машина е изграден 7 км тунел за третата линия на метрото от „Красно село“ до Малък градски театър "Зад канала“. Отделно се изгражда още 1 км тунел до бул. “Владимир Вазов“. Изгражда се и участък от „Красно село" – "Овча купел" – "Горна баня“ 4 км и 4 метростанции.

Кметът Фандъкова благодари на целия екип под ръководството на проф. Братоев за работата по метрото.

В момента се изграждат два от четирите етапа на третата линия на метрото в София – „Бул. "Владимир Вазов" – бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" – "Орлов мост" – НДК – ж.к. "Красно село" – ж.к. "Овча купел” с дължина 12 км и 12 метростанции, включени в Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014 – 2020 г. Проектът за Етап 1 от Линия 3 включва цялостно изграждане на участъка: „бул. "Вл. Вазов" – ЦГЧ – кв. "Красно село“ с дължина 8 км и 8 станции, метродепо „Земляне” и доставка на 20 метровлака от фирма „Сименс”. Етап 2 включва трасето: „Кв. "Красно село" – ж.к. "Овча купел" – ж.п. линия София – Перник в кв. "Горна баня“ с дължина 4 км и 4 метростанци. Финансират се от Европейския фонд за регионално развитие с местно съфинансиране от Столична община.

За сложните инженерно- и хидро-геоложки условия по трасето през 2016 г. от немската фирма „Херенкнехт” бе произведена тунелопробивна машина за работа в слаби силно оводнени почви, която започна работа на 27.02.2017 г. Среднодневното изпълнение на тунела е между 15 и 20 метра на ден. Машината изгради двупътен тунел с външен диаметър 9,4 м в участъка: „Ул. "Житница" – кв. "Красно село" – бул. "България" – НДК – "Орлов мост" – Малък градски театър „Зад канала“ с дължина 7 км.

Продължава извършване на архитектурно-довършителните работи на някои от метростанциите.

Доставени са 16 от новите метровлакове. Оборудването на влаковете позволява икономия на енергия с около 28%, осигурено е съвременно оборудване и по системите за управление и сигурност.

Метроучастъкът от Етап II, с дължина 4 км и 4 метростанции, започна да се строи през лятото на 2017 г. По трасето се изграждат четири подземни метростанции (МС „Тракия”, „Овча купел”, „Овча купел II” и „Горна баня”). Чрез подлезна връзка от крайната станция ще се преминава под "Околовръстното шосе", като тя има изходи към ж.к. „Овча купел”, към кв. ”Горна баня” и към предвидената по този проект съвместна ж.п. гара на линията София – Перник.

Участъкът от Етап II следва да бъде завършен през първото полугодие на 2020 г. Извършени са около 60% от строителните работи.

Обществените ползи от строителството на двата етапа на Линия 3 са: прогнозно перспективно натоварване с пътници на линията – около 130 хил. пътници на ден; интермодални връзки с основни входни артерии в града, с националната ж.п. мрежа в кв. „Горна баня”, а чрез първата и втората линия на метрото – връзка с аерогара София, Централна ж.п. гара и Автогара София; намаление на трафика по трасето – до 25%. С третата линия ще бъдат спестени 90 хил. тона вредни емисии в атмосферния въздух.