Обратно ИПИ: Въпреки кризата през 2020 г. икономиката на София запазва своите конкурентни предимства

Най-голям дял в добавената стойност продължава да имат търговията и информационните и комуникационни технологии

"Въпреки кризата през 2020 г. икономиката на София запазва своите конкурентни предимства. Трансформацията на столичната икономика ще продължи да бъде водена от развитието на дигиталните услуги, като информационните и комуникационните технологии имат възможността да се превърнат в най-големия икономически сектор на София." Това съобщи днес Петър Ганев – старши изследовател в Института за пазарна икономика (ИПИ), който представи доклада „Икономически и инвестиционен профил на Столична община 2021 г.“

"Последните години са доста сложни, свързани с редица предизвикателства за бизнеса и икономиката на столицата, но добрата новина е, че през 2021 г. бизнесът в София започва своето възстановяване, – заяви Николай Стойнев, председател на Надзорния съвет на Столичната общинска Агенция за инвестиции и председател на Комисия по икономика, собственост и дигитална трансформация към Столичния общински съвет. – Бизнесът е двигател, който ще помогне да преодолеем негативните последици от кризата, – посочи също Стойнев и подчерта, че – нашето убеждение и това на кмета Йорданка Фандъкова е Столична община да бъде отворена врата за бизнеса. Затова Общинска Агенция за инвестиции, която бе създадена по идея на кмета на София Йорданка Фандъкова, има задача да помага и да предоставя добри условия за бизнеса в столицата."

София изпреварва чувствително всички други икономически центрове в страната, което е резултат от пълната доминация на столицата в сферата на услугите.

През 2019 г. брутният вътрешен продукт на София е над 51 млрд. лв. и вече представлява близо 43% от националната икономика.

"Добавената стойност на София продължава да расте. Най-голям дял в добавената стойност продължава да има търговията, следвана от информационните и комуникационни технологии и услуги, които бележат много високата добавената стойност, – каза Петър Ганев. – Информационните и комуникационните технологии отбелязват ръст и през 2020 г. и вече допринасят за 22% от добавената стойност в икономиката на София."

Ефектът на кризата в София е ясно видим в данните за произведената продукция от нефинансовите предприятия за 2020 г. След ръст от близо 12% през 2019 г., произведената продукция на предприятията в столицата нараства с малко над 1% през 2020 г. и достига близо 75,6 млрд. лв., се посочва още в изследването на ИПИ.

Трите водещите сектора по отношение на произведената продукция от нефинансовите предприятия в София през 2021 г. са търговията (21%), строителството (19%) и информационните и комуникационни технологии (15%).

Най-голям спад в работните места в хода на пандемията отчитат хотелите и ресторантите, както и културата, спортът и развлеченията.

"По данни от преброяването на населението, направено от НСИ, София се увеличава с близо 200 000 души. Столицата е атрактивна за живот и бизнес, но това поставя сериозни предизвикателства пред местната власт " – посочи също Стойнев. Той даде пример с приетите през изминалата година няколко решения на Столичния общински съвет за облекчения за малкия бизнес и съобщи, че над 7,5 млн. лв. са останали в бизнеса благодарение на отстъпките, направени от Столичната община за бизнеса, като намаление в наемите например.

"През последната година към Общинската Агенция за инвестиции са направени и изпълнени общо 76 запитвания от малкия и среден бизнес, които се отнасят основно до възможностите за съдействие от страна на Агенцията, предоставяне на безплатна бизнес информация и "про боно" –  съобщи Мария Христова, изпълнителен директор на Агенцията по инвестиции.

Христова каза също, че в Агенцията са постъпили запитвания от големи международни компании като например голяма индийска компания от автомобилната индустрия, от IT сектора, както и компании от креативната индустрия. Те са заявили интерес да инвестират в София и намерение да назначат между 150 и 300 души.

"В следващите години се очаква да продължи традиционният приток на население в София – посочи също Петър Ганев. – Предимно млади и активни хора с добро образование."

Комбинацията от талант, наличен капитал и добра бизнес среда продължава да е в основата на конкурентните предимства на столицата за привличане на технологични компании. Привличането на млади и активни хора създава и очаквания за по-бързо решаване и на социалните проблеми.

Петър Ганев посочи, че "един от проблемите на столицата е, че този бум на икономиката създава очакване от всеки живеещ за бързо решаване на социалните проблеми. Невъзможността да бъдат решени произтича от това, че данъците отиват в централния бюджет и много малка част от тях остават в бюджета на Столична община. Ако се пристъпи към промяна и децентрализация, тогава София ще може да трансформира социалната среда, както икономиката и публичната сфера" – посочи също Петър Ганев.


Презентации:

Фотограф: Аделина Ангелова