Назад

Фандъкова: "София вече има метромрежа, която продължаваме да разширяваме"

Първият участък от Третия лъч на Столичното метро е 8 км с 8 метростанции

Днес е важен ден за София, защото се реализира план, заложен преди 48 години – изграждане на Софийското метро с три линии. До днес имахме две линии, които се пресичат, а днес градът ни вече има истинска метромрежа, която ще продължим да разширяваме. Това каза кметът на София Йорданка Фандъкова по повод пускането за движение на първата част от Линия 3 на Столичното метро.

"От днес метромрежата на София е 48,2 км, а само преди десетина години беше 9,6 км. Започнахме от 70 хил. пътници на ден, а от днес вече 400 хил. души ще могат да пътуват с метрото всеки ден" – посочи също Фандъкова.

На откриването присъстваха изпълнителният директор на „Метрополитен“ инж. проф. Стоян Братоев, министърът на транспорта Росен Желязков, председателят на Столичен общински съвет Елен Герджиков, зам.-кметът по финанси Дончо Барбалов, строителите, проектантите, строителният надзор. Тържествен водосвет отслужи епископ Тихон  в присъствието на духовници от Софийската Света митрополия.

Първият участъка от Третия лъч е 8 км с 8 станции: от „Хаджи Димитър“ в „Подуяне“ през "Орлов мост" и НДК до „Красно село“.

"За последните 10 години успяхме да осигурим над 2 млрд. лв. за строителството на метрото на София, от които половин милиард са собствените средства, които гарантирахме" – каза също кметът Йорданка Фандъкова.

"През всички тези години лично съм гарантирала строителството на метрото да не спира – независимо от кризите и тежките ситуации, през които сме преминавали" – посочи също Фандъкова.

Продължаваме да гарантираме развитието на метрото, посочи градоначалникът. Само с работа се постигат резултати – заяви също Фандъкова.

Кметът Фандъкова благодари на първо място на инж. Стоян Братоев, директор на „Метрополитен“, за огромните усилия, труд и упоритост пред трудностите. Благодари на всички строители, проектанти, надзорници, инженери, които 4 години работиха по този участък. Благодари на всички, които ни подкрепяха за осигуряване на финансирането, и на комисаря по "Кохезия и реформи" на Европейската комисия г-жа Елиза Ферейра, която днес изпрати поздравителен адрес за пускането на Третата линия на метрото.

Фандъкова благодари на софиянци за разбирането и подкрепата.

В рамките на днешния ден по традиция пътуването по новата линия ще е безплатно за гражданите.

Почти цялото трасе на първия етап и метростанциите са изградени по т.нар. Милански метод (с изключение на малки участъци, които са строени по открит способ) и на МС „Орлов мост”, където има два участъка, изградени  по модифициран Нов австрийски метод.

Работихме с много желание и труд – каза инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на „Метрополитен“ ЕАД. По думите му „Минахме през изключително тежки геоложки условия на НДК, на „Св. Патриарх Евтимий“, както и на „Орлов мост“, където при преминаването на тунелопробивната машина под Първата линия ние стояхме в действащите тунели, за да има гаранция, че всичко ще мине успешно.“

„Третият лъч на метрото е добавена стойност за нашия град, за нашата страна и за пътуващите – заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на церемонията за откриването на Третата линия.

„Софийското метро е един от отличните примери за добавената стойност на инвестициите на ЕС“. Това се казва в писмо на комисаря по Кохезия и реформи Елиза Ферейра до кмета Фандъкова.

Кметът Фандъкова съобщи, че работим за разширението на следващия участък от „Хаджи Димитър“ до кв. “Левски“ и за следващия етап – разширението от Военна академия „Г. С. Раковски“ през „Слатина“ към бул. “Цариградско шосе“ при зала „Арена Армеец София“.

С първия етап на новата Трета линия метрото става 48 км и има 43 станции. Пътниците на новите 8 станции в перспектива ще са около 60 000 дневно, а времето за пътуване от МС „Красно село” до центъра ще бъде около 7 минути.

През 2021 г. се планира да заработят и останалите 4 станции в „Овча купел” от втория етап на Линия 3. Това ще са 4 станции: „Овча купел”, „Мизия"/Нов български университет”, „Овча купел 2” и „Горна баня”. С тях ще бъдат пуснати всичките 12, които се изграждат през последните 4 години. Строителството им приключи и от септември започват настройките и единичните изпитания на системите за управление и безопасност. В края на новата линия в „Овча купел” е построена и  жп гара от линията София-Перник. Тя се намира на последната станция – на "Околовръстния път" при „Горна баня”. До тази метростанция е и един от общо трите буферни паркинга по линията. И трите паркинга са за около 650 – 700 места.

Плановете са със строителството на цялата Трета линия Софийското метро да заеме над 50% от градския транспорт на София и да превозва дневно над 650 хил. пътници.

 


Обществените ползи от строителството на първия етап от Линия 3 на метрото в София са:

- прогнозно далекоперспективно натоварване с пътници на Етап 1  на  линията  – около 60 хил. пътници на ден;

- интермоделни връзки с основни входни артерии в града, с националната жп мрежа, а чрез Първата и Втората линия на метрото – с аерогара София и Централна жп гара;

- спестено време от пътувания – 17 хил. часа дневно;

- намаление на трафика по трасето до 25%;

- намаление на броя на автомобилите в движение – 14 хил. автомобила дневно;  

- намаление на изхвърляните вредни емисии – над 11 хил. тона годишно.

 

 

 


Дейности