Дигиталното издание на Световен театър в София – до 24 ноември 2020 г.

Четиринадесетото издание на платформата СВЕТОВЕН ТЕАТЪР В СОФИЯ е изцяло дигитално и се провежда до 24 ноември 2020 г.

Тази година платформата Световен театър в София 2020 предлага дигитална селекция на театрални спектакли, очертаващи естетическия профил на европейската сцена през последните две десетилетия. Зрителите ще имат напълно свободен достъп до всички излъчвания от начално обявената дата в рамките на три дни. Всички спектакли са достъпни на цялата територия на България, със субтитри на български език и могат да бъдат гледани единствено на viafest.org

Платформата е част от Календара на културните събития на Столична община за 2020 година.

В специалното дигитално издание тази година има продукции и на български творци, работили в чужбина – „Дом №13“ на режисьора Теди Москов със Самуел Финци в Талия театър – Хамбург, или „Лебедово езеро“ на Норвежката национална опера и балет с участието на българския балетист Калоян Бояджиев. Програмата завършва с In memoriam за Димитър Гочев, поставил „Хамлетмашина“ от Хайнер Мюлер през 2007 г. и участвал като актьор в този спектакъл на Дойчес театър.

Трите знаменити пиеси на Чехов, на когото тази година честваме 160 г. от неговото раждане –  „Чайка“, „Три сестри“ и „Вишнева градина“, ще бъдат показани в силни сценични интерпретации от германска, румънска и белгийска продукция. 

В програмата се показват различните лица на театъра днес – и спектакли върху класически и съвременни текстове, и театралната антропология на Еуженио Барба, и политическият театър на Мило Рау, и разширяващите се територии на театралността при съвременния балет, а също при съвременния цирк.

Първото заглавие от програмата – „Чайка”,  е от последните постановки на големия немски режисьор Юрген Гош с премиера през 2009 г.  Във всички отзиви за нея се изтъкват първокласната актьорска игра на водещи в трупата на Дойчес театър актьори, сред които известната театрална и филмова актриса Корина Харфух и младата звезда Александър Куон.

Документален филм за спектакъла „Истината“ (La Verita) на една от компаниите – емблеми в съвременния цирк – „Финци Паска“, е част от програмата. Той е вдъхновен от картината „Безумният Тристан“ на Салвадор Дали – от състоянието на съноподобно будуване, което тя внушава. Артистите в спектакъла – едновременно акробати, танцьори, актьори и певци, преминават през сюрреалистична поредица от образи.           

Спектакълът „Дом № 13“ ни връща към 90-те години и към изявите на режисьора Стефан Москов в Германия, когато той печели немската критика и публика със своя игрови театър. Той поставя през 1997 г. в „Талия театър“ – Хамбург тази забавна гротеска по текстовете на Чехов с трима страхотни актьори, с три стола и няколко подвижни стени, както и с джаз музика от Антони Дончев. В него блести и младият Самуел Финци с изключителната си артистичност, енергичност и импровизационен талант.

16 ноември е датата на началното излъчване на  „Три сестри” от А. П. Чехов в постановка на един от водещите румънски режисьори – Габор Томпа, носител на румънската театрална награда UNITER за най-добър спектакъл за 2008 г. и за режисура. Той създава една поетична театрална история за търсене на спасение и изкупление с въздействаща визуалност и мощни актьорски изпълнения.  

За първи път българската публика ще може да се запознае и с острия политически театър на световноизвестния режисьор Мило Рау. На 17 ноември от 19:00 ч. стартира изръчването на филм „Радио на омразата“ за едноименния му документален спектакъл, посветен на геноцида на Руанда и пропагандната роля на местна радиостанция.  

„Лебедово езеро” на Норвежка национална опера и балет – Осло ще бъде излъчен на 18 ноември. Александър Екман е от майсторите на съвременната хореография. Той получава световно признание с неговите мащабни, изпълнени с хумор и находчивост танцови спектакли, в които съчетава класика и съвременност. Заедно с шведския композитор Микаел Карлсон той създава изобретателна и оригинална интерпретация на най-известния балет на всички времена.

“Наблюдатели“ е съвременен документален театър на режисьора Крищоф Келемен, който се превръща в голям хит в Унгария и получава наградата на театралните критици за най-добра пиеса и най-добра независима продукция. Той пренася в Унгария през 60-те години на XX в. Около историята за  студента по филмова режисура Михаел Везенчи, заподозрян  че работи за британското разузнаване, се разнищва цялата мрежа от наблюдение, следене и изнудване, поддържана от тайните служби по това време. Спектакълът ще бъде достъпен от 19 ноември  с подкрепата и на Унгарския културен институт в София.

20 ноeмври е датата на излъчването на друга съвременна интерпретация по Чехов – „Вишнева градина“, на белгийската театралната компания tg STAN. Това е една от най-актуалните театрални компании в Европа, сформирана от група актьори в края на 80-те в Антверпен, Белгия.  

„Сънят на Андерсен“ (2004) е спектакъл на една от водещите театрални лаборатории в света – „Один театър“ и на едно от най-важните имена в съвременния театър Еуженио Барба. Той е създаден върху приказки от Ханс Кристиан Андерсен и импровизации на актьорите. С разнообразни средства, съчетаващи физически, куклен и визуален театър, спектакълът се развива като калейдоскоп на фантазията, като съчетание на реални събития и приказни мотиви, наподобявайки сън, нахлуващ в съзнанието на Андерсен. Излъчването ще бъде на 21 ноември от 19:00 ч.

На 22 ноември ще бъде излъчен in memoriam спектакъл на Димитър Гочев „Хамлетмашина”. Връзката на режисьора Димитър Гочев с личността и текстовете на германския драматург Хайнер Мюлер е легендарна. Тя започва от 60-те години, когато Гочев е асистент на големия режисьор Бено Бесон в Германия. В него ще видим Гочев и като актьор, който с безкраен респект произнася текста на Мюлер.

Платформата Световен театър в София ще даде възможност за интересно дигитално пътешествие в света на европейския театър.

Световен театър в София 2020 се осъществява и с подкрепата на Първа инвестиционна банка.

Пълната програма, както и всички излъчвания, можете да проследите на http://viafest.org/ 


 

16.11.2020