Back

При строителството на третата линия 4 пъти сменят резците на къртицата, която копае метрото - изял ги пясък от Перловската река

26.11.2018 г., стр. 2-3

Пускат първите 5 станции от „Красно село" до Попа идния септември

Спирката на бул. „България" ще е в бяло, зелено, червено

12 минути.ще е пътуването от „Овча купел" до центъра

ДАРИНКА ИЛИЕВА

Четири пъти са сменяни резците на тунело-пробивната машина, която копае тунелите за третата линия на метрото, само в участъка при пазара на „Красно село". Причината е абразивен пясък от Перловската река, който увреждал режещите инструменти на къртицата.

„Пясъкът буквално изяждаше резците. Нормалната им подмяна е веднъж при влизане в станция, а на „Красно село" това се случи 4 пъти. Една подмяна отнема 5-6 дни. В един участък се наложи да използваме и тежководолази.

Те влязоха в забойната камера на тунелопробивната машина. Трябваше да се подаде специален разтвор, чието налягане е по-голямо от това на почвата, за да няма слягане. Двама души изкараха специален курс, за да го направят. Геологията е много сложна. Сега в участъка от Орлов мост до Малък градски театър „Зад канала" отново къртицата ще мине под Перловската река", разказа шефът на „Метрополитен" ЕАД проф. Стоян Братоев.

Екип на „24 часа" влезе с него в няколко от новите метростанции, за да види докъде е стигнало строителството.

В момента се строят общо 12 км с 12 метростанции от третата линия. Те ще свържат кварталите „Хаджи Димитър" с „Овча купел" и „Горна баня". Новото метротрасе ще е изцяло готово през януари 2020 г. То обаче ще бъде пускано на етапи, тъй като строителството започна по различно време.

Още през септември ще са готови първите 5 станции с 5 км трасе - от пазара на „Красно село", при булевардите „България" и „Гешов", при ВМ А, при НДК и при Попа. Пътуването от „Красно село" до центъра ще отнема 7-8 минути.

След това -през декември догодина, ще бъдат пуснати и още 3 станции- при Орлов мост, до Малък градски театър „Зад канала" и на бул. „Вл. Вазов", която ще носи името „Хаджи Димитър". Тогава от станция „Хаджи  Димитър"  до центъра с подземните влакчета ще се стига за около 10 минути.

За януари 2020 г. е планирано пускането на последните 4 станции на линията - от „Красно село" до околовръстния път при кварталите „Овча купел" и „Горна баня". Там ще има и малка жп гара за пътуващите с влака по линията София - Перник, за да може и те да ползват метрото. С него живеещите в „Овча купел" ще стигат до центъра за 12 минути.

Строителството на третия лъч на метрото е разделено на два етапа. Първият включва 8 км трасе, 8 станции и доставка на 20 метровлака. Той струва 398 млн. евро, като 321 млн. са осигурени от европейските фондове, а останалите средства са съфинансиране от общината. Изграждането на втория участък, който е 4 км и е с 4 станции, струва 101 млн. евро. Средствата отново са от еврофондовете и местно съфинансиране.

„В момента тунелопробивната машина е на Орлов мост. Според графика тя трябва да слезе на станцията при Малък градски театър „Зад канала" през февруари и да освободи пероните за работа по вътрешните конструкции и довършителни дейности. По първите станции, през които мина къртицата - на пазара при „Красно село" и на бул. „България", вече сме започнали архитектурното оформление", разказа проф. Братоев.

Всъщност изпълнението на първия етап от третата линия вече е почти 80%.

Вторият етап е 46%, а тунелопробивната машина е свършила 85 % от работата си. По строителството на метрото работят около 800 души.

Любопитен детайл е, че двете най-дълбоки станции по линията ще са при Орлов мост и при НДК. Причината е, че там третата линия ще се размине с другите две. При Орлов мост тя минава под първата линия и дъното на станцията е на 28 м. дълбочина а перонът - на 26 м под земята. По движещата се пътека на първата линия ще става връзката с третата. Там от метрото ще може да се излиза директно до езерото „Ариана" и „Царевец" -от другата страна. При НДК пък третата линия минава под втората и станцията е на 24 м дълбочина.

Най-напреднали са станциите на булевардите „България" и „Гешов" и до пазара на „Красно село". Там вече са положени релсите и контактните кабели. Монтират се ескалатори, работи се по настилките и стените на пероните. И четирите входа на подлеза на булевардите „България" и „Гешов" ще бъдат и за метростанцията.

И този път по някои от станциите ще има детайл в архитектурното им оформление, свързан с името и мястото. Така ще е на Орлов мост, а при Малък градски театър „Зад канала" тя ще носи името „Театрална" заради театрите наоколо. Станцията на бул. „България" ще е решена в цветовете на трикольора - бяло,зелено и червено, издаде проф. Братоев.

Там през декември ще се освободи локалното платно, което бе затворено заради строителството. Останалите стеснения по булевардите ще бъдат премахнати до лятото.

През март пък в метростанцията при „Красно село" ще започнат тестовете с влак. Специално за новата линия са купени 20 метро-влака „Сименс", като половината вече са в София. Освен че са най-ново поколение, те имат опция за автоматично управление без машинист.

Влакчетата все пак ще бъдат управлявани от човек, но неговите действия са ограничени. Така се намаляват рисковете от човешки грешки например. При нужда влаковете имат опция за ръчно оформление, уточни проф. Братоев.

Третата линия ще  ще има прозрачни врати на пероните.

Те ще са високи 1,60 м и ще се отварят автоматично при пристигането на влака на станцията и ще се затварят, след като той тръгне. Поставят се, за да има по-голяма сигурност за пътниците.

„Според прогнозните данни цялата трета линия ще обслужва 170 000 пътници на ден, а 12-те станции, които строим, ще ползват 130 000 души дневно. В момента всеки ден с метрото пътуват по 340 000 - 350 000 души", каза проф. Братоев.

 

"