Театър-лаборатория „Алма Алтер“ предава онлайн програмата си за месец март

19 март

„Моята не моя лудост, 2005


Човек е програмиран от своята природа, от своите морални и интелектуални качества. И предварително може да се предполага как би реагирал или би постъпил в един или друг миг, в една или друга ситуация... Ако не реши да "измени" на себе си, да „избяга“ от себе си, да си открадне един миг от своя живот и да го направи друг, различен...

Курсов спектакъл на актьорите от "Алма Алтер" от далечната 2005 г.

Можете да гледате тук: https://www.facebook.com/theatre.almaalter/ 

Събитие: https://www.facebook.com/events/502652430687680/ 

20 март

„Ромео и Жулиета“, 2018


Спектакълът „Ромео и Жулиета, сонет за безсмъртната любов“ е част от Шекспировата програма – „Шекспир съвременен и жесток“, стартирала през 2012 г. До този момент в рамките на програмата са реализирани общо 6 спектакъла: „Аз, Лейди Макбет“ 2012, „Ричард, кой чард“ 2013, „Време е за Лир“ 2014, „Хамлет, или три момчета и едно момиче“ 2014, „Ромео и Жулиета, или сонет за безсмъртната любов“ 2015, „Дуел Хамлет – Дон Кихот“, 2016. Този мащабен проект безспорно показва един траен и задълбочен интерес към творчеството на Шекспир, а фактът, че спектаклите присъстват в репертоара на театъра, индикира и един сериозен интерес от страна на публиката.

Голям е и международният интерес към спектакъла „Ромео и Жулиета, или сонет за безсмъртната любов“. До този момент той е бил представен на Международния театрален фестивал в Збоншин, Полша (2016), Международния театрален фестивал JESZ в Печ, Унгария, (2016), Международния театрален фестивал „Театрален куфар“, Минск, Беларус (2017). Международната програма в Националния театър в Найроби, Кения (2018) и е носител на: Наградата за най-добро представление на професионална трупа за "Ромео и Жулиета, сонет за безсмъртната любов", Минск, Беларус; Наградата Gran prix на фестивала (награда на жури и публика), Минск, Беларус; Награда за най-добра мъжка роля за Георги Арсов, Печ, Унгария, Номинация за главна мъжка роля на Георги Арсов, Минск, Беларус, Номинация за главна женска роля на Илианна Сербезова, Минск, Беларус, Номинация за поддържаща мъжка роля на Контастин Кучев, Минск, Беларус, Номинация за най-добра режисура на Николай Георгиев. Илианна Сребеозова, играеща ролята на Жулиета, е носител на "Алтер" за женска роля 2017.

Можете да гледате тук: https://www.facebook.com/theatre.almaalter/ 

Събитие: https://www.facebook.com/events/2892633720825904/ 

21 март

„Септември“ по Гео Милев, 2018


Онлайн на живо

За много от нас изкуството е всичко, което имаме и е единственият начин да се изразяваме. Трудно е да живеем без него, а знаем колко важно е сега да пазим себе си и хората, които обичаме. Ето защо тази събота (21.03.) актьорът Георги Арсов и хореографът на "Алма Алтер" – Петя Йосифова-Хънкинс, ще отключат желязната врата, за да ви поканим да гледате от домовете си на живо спектакъла “Септември” по Гео Милев.

Избрахме него не само, защото е моноспектакъл, а защото говори за свободата с едни позабравени от нас думи.
Нека всеки един, който гледа в събота да казва заедно с нас думите и да си спомня, че когато излезем всичко ще е друго и всички ще са други, а “Септември ще бъде май, Земята ще бъде Рай... ще бъде!”

Можете да гледате тук: https://www.facebook.com/theatre.almaalter/ 

Събитие: https://www.facebook.com/events/626406474603937/ 

23 март

„Раната Кармен“, 2005


Кармен, една циганка с циганска кръв, с циганска стръв за живот. Готова на всичко в имато на любовта, онази изпепеляващата, след която въглените тлеят като падащи звезди. "Ние, циганите, не сме родени да садим зеле, съдбата ни е да живеем на гърба на другите и повярвайте ми това не е нито по-лесно, нито по-приятно." Един спектакъл за мечтатели, които палят огньовете си всяка нощ на различно място.

Можете да гледате тук: https://www.facebook.com/theatre.almaalter/ 

Събитие: https://www.facebook.com/events/2530630580510826/ 

 
25 март

„Перфораториум“, 2005


Eдин от най-прогресивните аспекти в България със сигурност са изпълнителските изкуства. Перфораториумът на Иво Димчев с младите изпълнители на Театрална лаборатория „Алма Алтер“ категорично описва алтернативните нужди и желания на новия български театър както в неговата форма, така и в неговото съдържание. Всички аспекти се предават в такъв силен ритъм, че е невъзможно да се знае какво ще се случи по-нататък, както често се случва в представленията на Иво Димчев. Именно смесицата от ежедневни човешки отношения и екстремни физически действия позволява на зрителя да остане близо до актьорите, докато те преминават през множество емоции. Поемайки предизвикателство за смесване на силно физическото присъствие и текст, това представление предоставя нови решения и нарушава театралната конвенция по необичаен начин. Костюмите, които са военни зелени ризи, червени шапки за къпане и черни панталони са визуална връзка към основна тема на генетичната наука и репродукцията и служат за свързване на изпълнителите като едно семейство. В този мотив всички актьори запазват своите индивидуални личности и в хореографията всеки изпълнител се възползва от възможността да представи уникален момент на публиката.

Можете да гледате тук: https://www.facebook.com/theatre.almaalter/ 

Събитие: https://www.facebook.com/events/2459818580790350/ 

 26 март

„Кралят умира“ по Йожен Йонеско, 2019


Кой съм? Кралят или шутът на краля? И това го пропуснах. И това го изтървах, защото вече няма крал, няма шут. А как би могло да ги има, когато са разделени, а единият без другия няма как да бъде.Това освобождава един самотен женски глас, който постепенно въвежда една упокойна песен, която никой не чува, защото вече няма никакъв смисъл. Какво може да бъде успокоено, когато нищо не съществува?
Не разбрах, сметнахте че бълнувам? Защо да живеем един живот, който вони с миризмата си, вместо да търсим аромата, който все още не сме познали. Ако съществуват толкова много неща, защо и това да не съществува?
Този свят не е моят свят.

Режисьор: Николай Георгиев
Научен консултант: д-р Пол Дженкинс, Уелс.

“Кралят умира” е част от Програмата на “Алма Алтер” и 4хС – “Активна класика – поетиката на абсурда”. Този проект е реализиран с финансовата подкрепа на Фонд Научни изследвания и Министерство на културата. Използвани са теренни музикални записи от ННЦОКН.

Можете да гледате тук: https://www.facebook.com/theatre.almaalter/ 

Събитие: https://www.facebook.com/events/806064739888418/

 27 март

„Хамлет или три момчета и едно момиче“, 2011

Английска версия


"Шекспир – съвременен и жесток – такъв е най-световният английски драматург за най-съвременния и най-жестокия негов тълкувател" – професор Ян Кот. И ако той успява да съблече другите шекспирови герои от кожата им и да ни покаже месото им – голо, кръвта им – течаща, то в “Хамлет” хирургическата му намеса е още по-кардинална. Трепанация отваря прословутия шекспиров череп и оголва мозъка на Хамлет и ние виждаме този, ще ми се да го нарека, хаос от мисли, “Буря” от мисли, която не спира да бушува от векове.
Ян Кот не експонира въпроса “Какъв е Хамлет?, а “Как се става Хамлет?”, “Кое е хамлетовото в Хамлет?”, “Кое е това, което прави от едни хамлетовци, а от други нехамлетовци?”, и то в един изключително ярък и четлив сценичен прочит.
“Три момчета и едно момиче” е жестоката реплика на Шекспир формулирана от Ян Кот и хвърлена като ръкавица в лицето на нашето жестока “днес”, жестока сценична визия за убийството не на Хамлет, а на “гена” Хамлет – за да изчезне той завинаги и да не тормози повече човешкия род.
Колко близо сме до Светото Писание и до историята за Христос и цар Ирод.
Просто имената са други..

Можете да гледате тук: https://www.facebook.com/theatre.almaalter/ 

Събитие: https://www.facebook.com/events/279159936405897/ 

 28 март – 24 часа Нон Стоп Театрален Маратон, предаване Ателие на ТВ Алма Алтер, 2011


„Сега не ми остава нищо друго, освен да се обърна към вас, драги зрители... Да... да..към вас, в салона. Вкопчили сме се в репертоара „Убийството в театъра". Но, както разбрахте, това убийство не може да бъде театрално, наужким. Трябва да бъде истинско, като в живота. Затова търсим истински изпълнители... Тези от вас, които искат да участват в това наше представление и да запишат имената си в историята на театъра, да се обадят..." -- Как се играе на убийство?

УБИЙСТВЕН МАРАТОН
24 часа никой не напуска театъра. Сто непознати се срещат на сцената. А там непрекъснато се случва нещо зад кулисите, и в публиката. В пространството на Театрална работилница "Алма Алтер" се случи поредният експеримент. 24-часовият театрален маратон 2012 на Университетския театър се проведе под надслов "Убийствен маратон". В основата му лежи спектакълът „Игра на убийство", в който първо актьори и затворници разменят местата си, а после -- актьори и зрители. В един момент никой не е сигурен кой е всъщност. Бъркат ли актьорите театъра и реалността или за тях театърът е реалността? И кой кого убива в театъра? „Първото нещо, което трябва да разберете, е, че не трябва да говорите от името на другите. На сцената всеки знае това, което знае, мисли това, което мисли, чувства това, което чувства... И е толкова добър или толкова лош, колкото е. С една дума -- бъдете такива, каквито сте. Бъдете себе си. " -- споделя директорът Николай Георгиев.

Можете да гледате тук: https://www.facebook.com/theatre.almaalter/ 

Събитие: https://www.facebook.com/events/1110102619327633/ 

 29 март – 24 часа Социален Експеримент „Без граници“, 2017


30 зрящи, 30 незрящи студенти в Софийския университет и 10 актьора се затвориха в рамките на 24 часа в Театър-лаборатория „Алма Алтер“. Заедно те участваха в различни итеракции, гледаха и създаваха представления, танцуваха, бориха се и всичко това без сън, без интернет, без телевизия. Успяха ли всички да завършат експеримента? Какви конфликти се породиха? Как бяха решени? Кои са новите актьори в Театър-лаборатория „Алма Алтер“? Ще бъде ли експериментът начало на една традиция?  

Филмът се казва „Без граници“.

Можете да гледате тук: https://www.facebook.com/theatre.almaalter/ 

Събитие: https://www.facebook.com/events/138560437550387/ 

 30 март  

„Албена“ по Йордан Йовков, 2018


Една история за преминаването на забранените граници, за излизането извън клишето на социално приетото, за правото на избор. Албена прави своя избор и чрез него поставя под съмнение разбирането ни за добро и зло, грешно и вярно, красиво и грозно. „Хубава си, значи грешна, от кога грозотата е гаранция затова, че не си грешен?“ – пита Албена, отстоявайки правото си да бъде различна.

Режисьор: Николай Георгиев
Участват: Валерия Димитрова, Евгени Панчовски, Марко Дженев, Георги Арсов

Програмата за популяризиране на съвременното европейско изкуство в рамките на Комуникационната стратегия на Република България за Европейския съюз, Министерство на културата.

Можете да гледате тук: https://www.facebook.com/theatre.almaalter/ 

Събитие: https://www.facebook.com/events/1863600710439126/ 

 31 март

„Орфей, или върни се в своя ад, човече“, 2012

Английска версия


Единствено човешката личност може да решава и разрешава човешките си проблеми. За разлика от растенията и животните човекът има шанса да е това, което е решил да бъде. Неговото съществуване е в смисъла на самоконституирането му, дадена му е възможност за излизане извън пределите на себе си. Той извършва скок – към божественото, към космоса – този извън него и този вътре в него, към света, към себе си, към свободата. Така той надраства себе си, разплитайки кълбото на възможните си възможности. Няма човек без свят, няма Аз без другите.

Силата на човешката личност като пример за нейното собствено развитие и като пример за развитието на другите. Това е посланието. Да се извисиш до върха на своите възможности и с въжето на своята опитност да дадеш възможност на другите да се извисят до своя собствен връх. Защото именно всичките тези постигнати върхове са пътят към вечното стремление на човека към Мечтания свят, към Горния свят, към Света на изкуството – там, където ние, човеците, сме това, което искаме и можем да бъдем.

Динамиката на този спектакъл, който бяга от полето на разказа и се стреми да тича, да скача и да пада в полето на сугестивното, на непосредственото, на конкретните усещания и случвания, освободени от своята обстоятелственост, единствено способни да осветят „тъмното” на нашето подсъзнание и да го изпълнят със „светлото” на нашия Дух.

Окото на зрителя пътува стремително и дълго, за да влезе колкото се може по-дълбоко до личностното на лицето на актьорите, да стигне до същностно човешкото на техните същества. До магията на срещата на човеците. Тези, които сътворяват света на изкуството, и тези, които имат нужда от света на изкуството. Независимо дали съзнават или не съзнават тази нужда. Музиката, тази изначалност, тази звукова словестност, с която сме надарени от природата, е неумолима. И непобедима. Защото е във всеки един от нас.

Динамично конструктивното чувство,  няма да позволи на спектакъла да остане в плен на „културното” – дори с цената на пристъпване на неговите граници. Ще работи с граничното и в граничното за да постигне необходимата „живост”. Скок и полет. „Грабването” трябва да осигури съпричастността на гледащия и слушащия, а не логиката и основанията, не неговата образованост и информираност. Не е и неговата подготвеност или неподготвеност.

Как?

Като това, което виждаме е чуваемо, а това, което чуваме е видимо.

Можете да гледате тук: https://www.facebook.com/theatre.almaalter/ 

Събитие: https://www.facebook.com/events/313853602908366/ 

 

19.03.2020